Hoe kom je tot eigenaarschap bij medewerkers?
Veel organisaties kampen met een gebrek aan eigenaarschap onder medewerkers. Dit uit zich onder andere door het niet nakomen van bepaalde verantwoordelijkheden, het negeren van afspraken en kan zelfs leiden tot contra productief gedrag dat [...]
Is het beoordelen van medewerkersprestaties door een leidinggevende wel effectief?
Als je net begint met een nieuwe baan zijn er regelmatig gesprekken over het functioneren. Gaat het goed, dan gaat het goed. In de meeste bedrijven vindt er na de inwerkperiode nog één keer per jaar een functioneringsgesprek plaats. [...]
Wat maakt een leidinggevende effectief?
Het zal niemand verbazen dat de cultuur binnen teams in sterke mate wordt beïnvloed door de leidinggevende van dat team. Zeker als hij of zij voortdurend in de nabijheid is van zijn of haar team en [...]
Is er wel zoiets als een ‘organisatie’?
Een hoop zaken in onze beeldvorming, vinden hun oorsprong in taal. Taal is het meest verbindende aspect tussen mensen en daarmee zeer bepalend voor de samenwerking tussen mensen. Dat daarover verwarring kan bestaan, beschreven we [...]
Een goede tankbeurt: ‘prettige klantenservice’ of ‘voorkomen van ontploffing’?
Veel organisaties worstelen met het realiseren van voldoende draagvlak onder medewerkers. Op het niveau van het leiderschap is de missie over het algemeen wel duidelijk, maar medewerkers hebben niet altijd oog voor alle doelstellingen van de [...]
Wat een goed team maakt. Onderzoek door Google.
Er is veel onderzoek gedaan naar wat een team een goed team maakt. Eenduidig werd het tot op heden echter niet. Resultaten varieerden van een ideale mix van extroverte versus introverte personen om een team [...]