Wanneer zijn medewerkers tevreden? 5 praktische signalen
Wanneer zijn medewerkers tevreden? In dit artikel bespreken we vijf praktische signalen, zodat je motivatie kunt herkennen. Gemotiveerde medewerkers doen meer werk, zijn minder vaak ziek, verlaten minder snel het bedrijf en tonen meer initiatief [...]
Intrinsiek leren en verbeteren. Hoe krijg je een team gemotiveerd?
Intrinsiek leren en verbeteren: hoe krijg je een team gemotiveerd? Van een 'Zo doen we het altijd al..' houding, naar een 'Wat kunnen we nog met elkaar verbeteren?' mentaliteit. Leidinggevenden en teamcoaches vragen zich iedere [...]
3 redenen waarom we de relatie tussen ziekteverzuim en werkplezier negeren
We treffen met regelmaat organisaties die kampen met een hoog ziekteverzuim en op zoek zijn naar een oplossing. De soms tientallen (!) procenten aan verzuim kosten bedrijven veel geld, doordat bedrijfsresultaten achterblijven, er prijzige flexkrachten [...]
Waar hebben je collega’s last van? (1) The Illusion of Explanatory Depth
We verwachten veel van collega's en samenwerken is om die reden niet altijd eenvoudig. Op tijd op het werk verschijnen, voldoende collegialiteit tonen, pro-actief zijn, resultaatgericht werken, 'samenwerken', professioneel handelen; om een aantal onderwerpen te [...]
Straffen is zelden een passende consequentie.
Straffen is zelden een passende consequentie In de voorgaande twee artikelen is besproken hoe gedrag toeneemt. Door waardering en dwang. In dit artikel gaan wij in op hoe gedrag afneemt. Het laten afnemen van gedrag [...]
Dwang: het opleggen van een negatieve consequentie om gedrag in stand te houden.
Consequenties; een begrip dat vaak wordt genoemd als het gaat om gedrag. Maar wat zijn consequenties en wat kan je daarmee bereiken? In het vorige artikel zijn wij ingegaan op positief belonen waardoor het gedrag [...]